Rondreis USA

25 februari 2015 - Vlaardingen, Nederland

Start blogtext vakantie usa

Dag 1 de reisdag van Amsterdam naar Chicago en dan door naar Denver…..

Na een redelijk goed geslapen nacht stond vanmorgen Hugo rond 6.45 uur voor de deur om ons weg te brengen naar schiphol het was aardig druk onderweg maar royaal op tijd arriveerde we op s’lands grootste vliegveld.
Hugo nazwaaiend gingen we vertrekhal 3 binnen op zoek naar bali 26,Oooo u moet even digitaal inchecken zo gezegd zo gedaan, na 5 pogingen dit maar opgegeven en hulp gevraagd worden we oud of zo kunnen we dit niet meer? De dame die hielp kreeg het toch ook niet voor elkaar andere automaat en jawel als je de goede luchtvaartmaatschappij intikt gaat het prima.
Bijzondere vragen uw vlucht is overboekt wilt u gebruik maken van onze omzet service en 100 dollar ontvangen …denk het niet…het is geen monopolie ga niet langs af…
Dan naar de bali koffers dumpen 1 e mannetje mag ik uw paspoort heeft u zelf blablabla ja ik heb zelf mijn ondergoed aangedaan…..2e mannetje mag ik u paspoort blablabla pffff de bali hoe is het mogelijk geen vragen alleen maar super snel geholpen…hoppa roltrap naar boven oeps nog een mannetje mag ik u paspoort en boardingpas …oke dank u….volgende attractie douane nieuwe stijl floep Henk is er door moet ik nog wat uitpakken nee hoor is goed zo handjes in de lucht klaar…Dan Gon aan de andere kant die zie ik steeds bloter worden alles uitpakken ipad ebook etc  ziet er zeker onguur uit na een minuut of 5 ja hoor met een rood hoofd daar komt ze…hahahaha.
 O ik vergeet nog een paspoort controle geloof ik,,, ach we zijn op vakantie…….hmmmm.
Zo eerst lekker bakkie doen bij Starbuck en op het gemak naar gate D2 hoog grijs gehalte incl. wij…
en redelijk op tijd boarden 10.55 uur los van de gate maar dan nog even 15 minuten taxien naar een baan verweg….resume 15 minuten vertraging.
We hebben redelijke plaatsen ruimte genoeg nou ja genoeg we zitten redelijk comfortabel.
Aha een snackje, cracker met smeerkaas ……….drinken heeee lunch …..soort van roadkill ..pasta /pastinaak/tomatensaus/ui/wat dat andere is geen idee….en een soort van Ben en Jerry ijs dat was wel lekker..
Overstappen in Chicago uitdaging op zich Customs makkie douane makkie verhip we staan  buiten na 2 automaten en een vriendelijk beambte..re-check koffers  floep weg als dat maar goed gaat…
leuke foodmarkt met super wok wel warm maar och inchecken binnenlandse vlucht als of je de bus neemt dat kunnen ze wel maar weetje wat het is, ik versta in Nederland de Chinees al bijna niet als die dan nog gaan omroepen in de USA ben ik klaar daar is echt niets van te maken. Aankomst Denver vlot verlopen, Alamo werkte ook mee met de auto maar 2 keer nee gezegd tegen update’s en met  een mooie bak op naar de Wallmarkt voor koelbox en voorraden ook gelukt. Toppie,  op naar hotel lekker douche en even aan de bar hangen nu laatste letters tikken en slapen tot morgen.

Dag 2 Goedemorgen,

Een nacht vol avonturen die niet te beschrijven zijn, klein voorbeeld: de wekker die om 2 uur s’nachts afgaat oeps andere tijdzone nog niet ingesteld…enz enz.
Vanmorgen dus iets van gesloopt wakker, maar goed bad in en naar beneden naar het ontbijt, was helemaal super ze eten zelfs broodjes met gravie (jus) bahhhh maar de eggs and bacon waren toppie zelfs vers fruit dus met een volle buik op naar het museum van Buffalo Bill, achteraf blijken er meerdere te zijn …leuk even paard gereden en kalf gevangen zie foto’.
We gaan weer wijzer verder op weg op naar het plaatsje Nederland, daar moet je toch geweest zijn in Amerika ….6 huizen 3 trailers een vuilstort en een brandweer kazerne en dan is de cityborder alweer bereikt. We gaan door naar Estes Park met zijn schitterende natuur. We wisten dat Colorado mooi was maar zo mooi de oohhh en ahhh’s werden menigmaal geuit…Verder richting Alpine Visitors centre. Hierna door naar het Rocky Mountains Nationaal Park, je kon volgens ons goed merken dat het weekend was, aardig druk voor de ingang, een pas gescoord voor alle te bezoeken parken en genieten…de Hoge Veluwe is leuk maar dit slaat werkelijk alles. Heel veel nog in de sneeuw zo mooi door sneeuw rijden dat aan weerskanten van de weg een paar meter hoog is geweldig zijn nooit op wintersport geweest maar dit is super…komt bij dat iedereen er heel relaxed rijdt in het park even op het standje genieten en ontspannen beestjes kijken van squarell, vogels en het grotere spul zoals elanden man danwel vrouwelijk…helaas geen beren dit keer. Heerlijk gepicknickt aan de oevers van een klein meertje, de rust was geweldig het weer veranderd wel snel tussen de bergen, zo zon dan donkere wolken en ja hoor een super regenbui, we rijden op het gemak richting Grand Lake en van daar weer richting hotel.Onderweg waar we alle weer type’s hadden, ruitenwissers getest tot maximum en met zonneschijn temperaturen van 5 graden en dan weer 27 graden te gek voor woorden…koeling aan koeling uit Gon is hoofdmachinist van de ventilatie…zijn we naar een schitterende rit weer bij het hotel.Lekker een douche gepakt en op het gemak naar beneden voor wat te drinken en te eten.
Na een keuze en een drankje kwam voor gerecht en hoofdgerecht 5 minuten later…jammer best lekker, verdraaid hete Buffalo-wings allebei met een rooie kop komt van de zon zeggen we maar…pfff
Zitten we nu uit te buiken en het log van vandaag te schrijven.. straks slapen en morgen op naar Mount Rush More….

Dag 3

Na een super nachtrust vanmorgen spontaan vroeg weer op en na het badderen lekker ontbijten ze hadden een super lekkage gehad vannacht van de regen, wij niets van gemerkt het water hoosde uit de spotjes in de lobby…..dweilen jongens…
Uitgecheckt en on the road, effe tanken man wat een mooie benzineprijzen hebben ze hier maar ja de auto is ook een kleine zuiper……
Schitterende route richting Custer dan weer glooiend, dan weer wat bergen, de Rocky’s in de verte zijn nooit ver weg, dan weer een steile klim het verveelt nooit. Wegen als een lange streep zo gaaf ….. en dan van die lekkere ouderwetse telefoonpalen langs de weg net als uit een film.
Wel ja maar weer een keer tanken, onderweg lekker picknicken met de mega koelbox op tafel, gillen. Maar wat een rust onderweg, eindeloze stukken rijd je moederziel alleen…
We naderen Custer en de bergen komen weer meer in beeld, je kunt het niet vaak genoeg zeggen….. wat een plaatje… Hotel Dayss Inn gevonden, de vrouw achter de balie zou zo in een film mee kunnen spelen als ze een fles whisky op tafel had of in d’r handen. Gon begreep geen pepernoot van wat ze zei. Na het borrelen lekker gegeten in een steakhouse en onze dag kan niet meer kapot. Morgen koppen uit steen kijken…tot morgen…

Dag 4
Vanmorgen weer lekker vroeg wakker en lekker ontbijten in de kelder…zelf eitje en worstjes bakken leuk.
Oke met frisse moed naar de eerste attractie Crazy Horse zeg maar de Indiaanse Mount Rushmore die ik veel indrukwekkender vind als Mount Rushmore zeker met het verhaal er achter we zijn hier best lang gebleven door film en rondrit, hierna naar Mount Rushmore een schitterende rit met heel veel verschillende landschappen, aangekomen hoppa de parkeergarage in en laten maar eens gaan kijken heel fraaie entree met mooie zuilen galerij met alle vlaggen van de staten, mooi gemaakt in de verte zie je de koppen al,  veel kleiner als dat ik dacht dat is het eerste wat ons opviel ook hier film gekeken en na het nuttigen van het e.a. gaan we weer verder een rondrit door o.a. Custer State Park wat is dat ook weer een  fraai stukje natuur het wordt vervelend maar ook hier kijk je je ogen uit met al die prachtige natuur, onder weg een hoop bisons, herten, groundhogs, herten en de andere pracht.
De weg vervolgend rijden we naar Hill City voor een rit met een oude stoomtrein we komen precies op tijd geen 5 minuten later anders was hij weg, een 2 uur durende tocht van Hill City naar Keystone en terug leuk maar of het de prijs waard was nee dat denk ik niet je moet het beleefd hebben, rond etenstijd stappen we weer uit en rijden terug naar Custer waar we naar ons favoriete restaurant een hapje gaan eten en een slokkie er bij nemen. Gaan we weer terug naar het hotel morgen weer een reisdag naar Cody…weersvoorspellingen maken ons nog niet blij we zullen zien tot morgen….

Dag 5

Vroeg uit de veren en wederom een ontbijtje in de kelder. Er is alleen maar brood en eieren en deze keer met spek. Gewoon gezond ontbijt is het hier niet dus Henk is maar een ei gaan bakken. Droog brood is ook zo saai he? We rijden vandaag van Custer naar Cody en dat is toch zo,n 5 a 6 uur sturen. Dus eerst maar weer tanken want volgens ons hebben die Amerikanen allemaal een reserve tank benzine bij zich want je komt bijna geen tank station tegen. Nadat wij net op weg waren bedacht Gon om ook maar een stuk te gaan rijden. De wegen hier zijn super stil en super lang dus die wilde het wel proberen. Het ging helemaal top. Cruise controle aan en gaan met die banaan……

Onderweg kom je schitterende rustplaatsen tegen maar die zie je alleen om de 200 km dus als je er 1 ziet gelijk stoppen en niet twijfelen. Lekker ons boterhammetje gemaakt en tevens een sanitaire stop. Het valt ons op dat het hier allemaal super schoon is, daar kunnen wij in Nederland nog veel van leren. De ritten zijn lang we maken hier lange reisdagen maar vervelend is het echt niet. Het is hier zo super mooi dat we iedere dag weer genieten. We rijden door een gehucht en zien een tankstation, gelijk maar weer de tank vullen, hij kan maar weer vol zijn. Weer de wegvervolgend horen wij een vreemd gebrom. Waar komt dat geluid nou weer vandaan. Ramen open, ramen dicht, airco aan, airco uit, dak open, dak dicht, pfffffff ………….toch maar even stoppen. En jawel ….gevonden de tandenborstel van Gon was aangeschoten in de toilettas die los achterin de auto staat.

We rijden door Big Horn Country en door de Big Horn Mountains het is hier geweldig. Af en toe een noodstop maken voor een Moose of ander mooi uitzicht. Zo doen we er wel een uurtje extra over maar dat is totaal geen probleem. Zelf nu kwamen we weer in de sneeuw maar dat was niets vergeleken bij de sneeuw in de Rocky’s.  Al verder rijdend worden de rotsen paars en donkere wolken hangen boven de bergen. Wij reden om de bui heen wat een prachtige wolken hingen er in de lucht. We voelde ons even een “tornado spotter”.

Je zou zo een roman kunnen schrijven die begint als: Ze reden door de badlands van Wyoming in een uitgestrekt vlak landschap met in de verte omringt door bergketens. De weg was als 1 rechte streep door het landschap heen getrokken. Aan de einder gloorde de horizon met een blauwe lucht. De rust werd alleen verstoord door een enkele 18 wieler die water opspatten tegen de voorruit.  We zaten samen met de vraag , moeten we nu aan het eind linksaf of rechtsaf…….. “

Aangekomen in Cody rond 16.00 uur, Hotel is prima we krijgen zelfs een ontbijt, volgens ons zat dat er deze keer niet bij maar dus wel…..

Het dorp doorgelopen winkeltjes gekeken en voor de bui weer naar binnen, want het begon te regenen. Wij hebben de weer app en die geeft het allemaal prima aan hoe het weer is. Dus om 17.00 uur 1 bui en daarna weer droog tot vanavond 23.00 uur. Het leuke is dat het gewoon klopt wat ze aangeven. J

Heerlijk gegeten nu weer uitrusten voor de dag van morgen. Welterusten!

Dag 6

Vanmorgen vanuit Cody vertrokken naar wat wij dachten voor een korte rit naar Yellowstone. De tomtom gaf al aan dat het toch wel 3 1//2 uur sturen zou zijn maar daar dachten wij verder niet bij na. Het was een geweldige rit met prachtige bergen. Onderweg ook nog veel werken aan de weg maar ook dat heeft wel iets als er ineens een mannetje op de weg staat te zwaaien met een oranje vlag met een stopbord in zijn hand. En ja we stonden vooraan dus na een poos wachten werden we begeleid door een auto die voor ons bleef rijden. Ook leuk om mee te maken. Aangekomen in Yellostone nationaal park konden we tot onze verbazing zo doorrijden, we hoefden geen intree te betalen of de pas te laten zien. Zouden we nou de pas voor “joker” hebben aangeschaft? Dat zou wel zonde zijn, maar helaas konden wij dat niet weten want overal staat aangegeven dat je moet betalen voor het park. De weg is schitterend maar zo stil als de afgelopen dagen is het hier niet meer. Er rijden nu wel meer auto’s op de weg. Onderweg heel veel bisons gezien in de berm. Geweldig wat een grote beesten zijn dat. Op een zeker moment zien wij heel veel mensen langs de kant staan en ja dat weten wij nog van de Rocky’s in Canada , stop dan ook maar want dan is er wel iets te zien. En ja hoor een beer gespot weliswaar in de verte maar toch het was een beer. Nieuwsgierig als we zijn lopen we een stukje langs de kant van de weg , “op de weg” komt er een ranger aan , “what do you see,” wij: “one black bear, oke, if you don’t whats out then you bekilt by a car”.  Oke dan allemaal terug naar de parkeerinham en niet meer eraf……… ha ha ze letten wel erg goed op. De beer rende hoog de berg op en wij konden onze weg weer vervolgen. Na heel veel stops, voor het mooie uitzicht of beesten op de weg “dachten wij”rond 13.00 uur te zijn aangekomen bij het Hotel. Raar het heet Lake hotel maar we zien geen hotel en geen Lake. Toch maar even vragen in het visitor center. O dan bent u verkeerd , links de weg op en die volgen, daar moet u naar toe……. Pfffffffffffffff dat is balen nog 3x ¾ uur volgens de kaart uit het visitor center. Toch maar weer eens tomtom proberen maar helaas er is geen adres bekend, staat nergens op zelfs niet op de website dus foutje………. Dan maar rijden volgens de kaart. Toch wel even de pest in maar ach wat is de natuur mooi, we kunnen maar beter hiervan genieten. En we worden beloond want we komen nog een prachtige Moose tegen voordat we dan toch echt bij het Hotel en de lake zijn aangekomen na inderdaad bijna 2 ½ uur rijden. We slapen deze keer in een lodge, een wat kneuterig huisje, maar de prijzen zijn hier bijzonder hoog. Tja, wat wil je er is hier niets dus ze kunnen de prijzen vragen die ze willen, er is toch geen keus!! Geen TV, geen internet, zelfs geen telefoon, wat Gon toch niet zo prettig vind. Dus we zijn 3 dagen afgesloten van de wereld. Maar even de boel wezen verkennen en vanavond een simpele hamburger gegeten uit een kartonnen bakje en een bordje sla. Er zou chips bij geserveerd worden maar als je denkt zoals wij, dat het patat is dan heb je het mis het was een gewoon zakje chips…. Haha we doen het er maar mee want er is hier toch verder echt helemaal niets. We zullen het wel overleven. Alvast voor morgen brood en beleg gekocht en vanavond maar vroeg slapen. Morgen is er weer een nieuwe dag en wie weet wat we dan nog tegenkomen.

Dag 7

Na een lange nachtrust, wij lagen immers vroeg op bed, weer uitgerust wakker geworden rond de klok van 5! Best wel vroeg dus maar een poosje liggen lezen. Ontbijt buffet genuttigd in het hotel wat ons heerlijk smaakte. Hier nog eens geïnformeerd waar we nou WIFI hebben maar dat is er niet we kregen wel een pas om in het internet cafe te internetten. Dus even een privé berichtje gestuurd dat we bijna niet te bereiken zijn. Geeft Gon in ieder geval weer rust.

Na het ontbijt richting de geysers gereden. De bankenm voor de grand Geyser beginnen aardig vol te lopen en wij nemen dan ook maar plaats op een bank. Jammer Diet maar hier was een webcam wij konde het je alleen niet laten weten. En ja hoor na een minuut of 20 wachten begon de geyser  inderdaad te spuiten wat een prachtige ervaring.  Daarna nog een flinke wandeling gemaakt rond alle geysers daar in de directe omgeving. Het ziet er allemaal zeer indrukwekkend uit. De kleur van het water geeft de temperatuur aan. Hoe blauwer hoe heter en dat is ook te voelen aan de stoom die eraf komt.

Heel het gebied is niet toegankelijk en zeer gevaarlijk , je mag alleen lopen op de boardwalk, allemaal mooi gemaakt en iedereen houd zich er ook keurig aan. Zelf als je petje afwaait lopen ze niet in het gebied. Wat souveniers gekocht in de store en de weg weer vervolgd naar de volgende geyser.

Op een gegeven moment hadden wij ze wel gezien, want sommige stinken pffffff dat wil je niet weten. Maar wel allemaal heel apart en prachtig van kleuren. De lunch genuttigd bij de laatste Geyser.

Onze weg vervolgend weer even een Moose gespot wat een prachtige beesten blijven dat. Voor de bisons stoppen we niet meer hahaha die zien we zoveel die hebben we genoeg op de foto. En jawel op een gegeven moment weer een file dus daar is weer wat te zien! En jawel weer een beer gespot! Ik blijf het geweldig vinden wat is de natuur schitterend.

Nadat wij weer terug waren in ons hotel even de was gedaan, tenslotte zijn wij al 7 dagen onderweg. Die is dus weer schoon. Henk gaat proberen om de foto’s en de Blog weer op de site te zetten hopelijk lukt dat.

Wij gaan weer lekker slapen en morgen onze laatste dag in Yellowstone.

Dag 8

We beginnen de dag weer vroeg en gaan heerlijk ontbijten in het Hotel. Het was er zo druk dat we even ( misschien wel 20 min.) moesten wachten, we krijgen een soort “pieper” mee en worden opgeroepen als we kunnen ontbijten. Dan maar even naar het internetcafé en eerst even Face book kijken. Op face book krijgt Gon een PB van een nichtje dat haar tante is overleden. Zij was de laatste van de broers en zussen van de vader van Gon. Zij heeft als enige de hoge leeftijd van 90 jaar bereikt. Na 5 minuten gaat de pieper al en kunnen wij naar het restaurant voor het ontbijt. Dat was snel!!

Na weer een heerlijk ontbijt toch maar even terug naar het internet cafe en de jongens hierover geïnformeerd dat ze ook even de broer en zus van Gon van het overlijden van Sija op de hoogte stellen. Ook even de nicht een bericht gestuurd dat wij in Amerika zitten en dat het wel fijn is dat ze ons op de hoogte heeft gebracht. Dan is het lastig dat wij geen telefoon hebben. Vervolgens gaan wij weer voor ons laatste rondje Yellowstone  park. Als eerste kwamen we weer de Bisons tegen Het blijft leuk om die beesten te zien maar we stoppen er niet meer voor. Na de bisons zien we weer een enorme drukte en een hoop mensen en auto’s. de ranger is ook alweer aanwezig, waar die steeds zo snel vandaan komt dat weten wij niet maar die bewaakt wel het “wild”parkeren. En jawel er zit een big black beer met een jonge op de berg erg ver weg. Voor de Amerikanen maakt dat niet uit want die hebben allemaal telelenzen zoooooooooooo groot dat je ze bijna met 2 man moet vast houden. T’Jonge jonge om jaloers op te worden. Helaas “dachten” wij iets te zien maar zeker weten doen wij dat echt niet. We zullen  de foto’s maar eens goed analyseren. Een bezoek gebracht aan Mammoth Hotsprings waar we een aantal Elks hebben gespot. Wij dachten dat een Moose is maar het blijkt dus een Elk te zijn…. Je wordt gek van die namen…… In Mammoth hotsprings is het bizar hoe de nastuur met een beetje heet water, kalk en zwavel de mooiste  structuren kan maken. Bovenop de berg heb je Mammoth Hotsprings terraces, een ongelooflijk groot plateau met een gaaf uitzicht op het dorp en vallei. Uiteraard mag je hier ook niet op lopen is levensgevaarlijke vulkanische grond, je zakt er zo in weg. Rijdend langs woeste bergen en watervallen een bezoek gebracht aan het rangers museum. Leuk om even gesproken te hebben met een gezellige vriendelijke ranger. Onze weg vervolgend komen we nog langs de Norris Geyser. En alsof wij er nog niet genoeg geysers hebben gezien, wandelen wij weer ernaar toe. Op het pad kreeg je aardig de “nevel” over je heen. Het was wel een bijzonder mooi uitgestrekt gebied. Ook hier weer een Elk gespot. Voor de verandering nog maar even tanken voordat wij onze weg naar de lodge vervolgen. Adieu Yellowstone morgen naar Jackson in het Teton parc. We hadden dit niet willen missen, het was geweldig.

Dag 9

Vandaag vertrekken wij uit Yellowstone Park naar Jackson. Een rit van 2 ½ uur dus dat valt reuze mee. Zodra wij het Teton parc inrijden kunnen wij weer zo doorrijden zonder pas controle. Zouden wij dan echt voor “Jan met de korte achternaam” een pas voor alle parken hebben gekocht. Hier worden wij toch wel verdrietig van. Onze eerste stop is bij een visitor centrum om een kaart van het gebied te scoren. Toch maar gelijk even vragen waarom wij zo door kunnen rijden. De ranger vertelde dat het komt omdat we vanuit Yellowstone Park zijn binnen gekomen. Nou wij geloven niks van dat verhaal. Maar och de rit is geweldig mooi en heel raar maar het is hier echt een heel ander uitzicht dan in Yellowstone. Ze waarschuwen wel steeds voor beren maar buiten wat bisons was het toc vandaag een beerloze dag. Jammer hoor, maar de natuur is weer schitterend. Vele stops en fotos gemaakt. Rond 14.00 uur aangekomen in Jackson en jawel we hebben weer bereik en internet. Gon deed er onmiddellijk weer een whatsapp uit en vervolgens zijn wij weer op pad gegaan. Sorry Paula. We zijn weer een rondje door het park gegaan en he he we worden gecontroleerd!!! YESsss Gon blij pas nog niet helemaal voor niks aangeschaft. Het weer is heerlijk, zo rond de 24 graden overdag, de nachten zijn super koud 1-3 graden, dan zetten wij de kachel aan. Gelukkig hebben wij die hier ook.

Inmiddels is het borrel time en in Nederland slaaptijd. Voor jullie slaap lekker en mochten jullie weer wakker worden dan is dit voor jullie weer te lezen en liggen wij nog op 1 oor. Tot morgen

Dag 10

Vanmorgen weer vertrokken uit Jackson en gereden naar Salt lake city. Hierover valt weinig te melden want het was een lange mooie auto dag met vergezichten en dan weer heuvels heel apart. Gon heeft ook weer een poosje het stuur overgenomen en rond 14.oo uur waren wij al in het Hotel. Dan maar een shopping Mall opzoeken en even winkelen. Jammer dat het zo,n tijd verschil is want wij konden nu niet aan Paula vragen of de all stars die wij zagen de goede waren. Dus maar wachten tot morgen ochtend dan zal zij vast wel gereageerd hebben. S’avonds “gedineerd “ bij DEES , wij wisten al dat je geen voorafje en een hoofd gerecht tegelijk moet bestellen maar deze keer waren wij dat even vergeten. Dus alles kwam tegelijk en het was me daar een partij veeeeeeellll. Iedereen die dit leest had nog mee kunnen eten haha.

Wat we nooit doen, doen we deze keer wel we nemen een “box” en pakken het in. J lekker hoor morgen een salade van de chef tussen de middag met 2 broodjes en een knoflook toast. Alcoholist worden wij hier niet want in een aantal zaken waar wij komen schenken ze geen alcohol, L jammer maar we kikken helemaal af. Morgen richting MOAB weer een dag van 3 ¾  uur rijden. Maar het zal zeker de moeite waard zijn.

Dag 11

Vanmorgen vertrokken richting MOAB. Een rit van 3 ¾ uur. De weg was prima te doen, waren snel Salt lake city uit. En ja dan volgen er laaannnnnnnnnnnge rechte wegen, cruise controle aan en gaan! Rond 13.00 uur waren wij vlak bij MOAB bij het Arches national park. Eerst maar het park inrijden voordat wij het hotel opzoeken. Gelukkig hadden we weer de pas controle dus de pas niet voor niets aangeschaft. De temperatuur stijgt met het verstrijken van de uren en inmiddels is het rond de 40 graden geworden. Wij hebben inmiddels begrepen dat er eigenlijk wel een beetje van de hitte naar Nederland gestuurd kan worden. PFFFF wat een hitte. In dit “park “ is ook totaal geen schaduw en je wordt overal gewaarschuwd dat voordat je gaat lopen je minimaal 2 liter water pp bij je moet hebben. Er worden weer vele foto’s gemaakt en tjonge jonge, wat is de natuur toch mooi! De rotsen zijn knal rood en soms zie je groene, blauwe, gele lagen. Geweldig om te zien maar of dit ook op de foto’s zichtbaar is dat weten wij niet. Wel een flesje gevuld met rood zand wat wij meenemen naar huis. We moeten nog even lunchen en gelukkig hebben wij de 2 doggybags van gisteravond bij ons. Even kijken of het allemaal goed is gebleven en jawel heerlijk koel en nog lekker eten. De aangeschafte koelbox doet zijn werk prima, mede dank zij het ijs wat wij er regelmatig ingooien. Af en toe het water eruit laten lopen maar het is prima te doen zo. De salade en broodjes genuttigd Dag 14 Vandaag redelijk vroeg op, daar we naar Page gaan om met een gids de Antilope Canyon te bekijken. Na wederom, ja het wordt vervelend, een schitterende rit komen we in Page aan rond een uur of tien met een uur mee wegens een andere tijdzone, Het is behoorlijk druk bij Antilope tours we wachten nog even om binnen te huppelen ,maar Gon d’r gehoortoeter geeft aan 1 kant de geest dus even kijken of we een winkel kunnen vinden, na veel vragen helaas geen winkel…Gon doet het de vakantie verder met een oor. Wij weer terug naar Antilope tour en melden ons even aan, man kijkt lijst na hmmm zegt ie niet vandaag……je reservering staat voor morgen oooooo…..hij zeg ik wil nog kijken voor een gaatje maar dat slaan we af de gewenste tijd van ons heeft de voorkeur…wij oke tot morgen,,,, gillend van de lach de deur uit….oeps vroeg op voor niks, helaas maar we gaan lekker de stad in hmm niet zoveel leuke winkels dus heerlijk de omgeving verkend schitterend en heet het is weer super heet maar de airco houd het goed bij…halfverwege de middag wordt echt heel warm en gaan we lekker naar ons hotel toe om lekker te relaxen vanavond gaan we lekker eten in het restaurant en nu weer lekker slapen en morgen op het gemakkie naar Antilope tours tot morgen…. en na 2 flesjes water kunnen wij weer verder door het park. Wat een hitte vandaag en dit is nog maar het begin. Morgen vertrekken wij naar de Bryce canyon ook daar zal het niet koud zijn. Vanavond maar veel water ingeslagen en alvast wat brood en fruit gekocht voor morgen. Morgen zal het een rit worden van 4,5 uur dus best een lange dag. Het Bowen Hotel waar wij nu overnachten heeft geen restaurant service. Op aanraden van de gastvrouw hier zijn wij naar een restaurant wat verderop gegaan. Nou daar hadden wij geen spijt van , wat een heerlijk eten hebben ze daar. We hebben er weer van genoten. Geen doggy bag mee ha ha, alles is op J. Nu weer lekker slapen en morgen gezond weer op.

Dag 12

De dag gestart met 29 graden. Gelukkig iets minder warm…..  we beginnen al vroeg en na te zijn uitgecheckt ontbijten wij rond 8 uur in MOAB. De rit is weer geweldig, we schrikken niet meer als Tom tom zegt: “de volgende 247 km rechtdoor”! de wegen zijn eindeloos lang maar vervelen doen wij ons niet in de auto. Na een uurtje rijden komen wij door gebergte die geweldig mooi van kleuren en vormen zijn. Je zou zomaar foto’s willen blijven maken en dat doen we dan ook. ( haha weggooien kan altijd nog.) De bergen (rotsen) hebben allerlei kleuren en zijn heel erg plat. De vlaktes zijn het ene moment kaal en dor en later weer wat groen en begroeid.  Vervolgens kom je weer zandkleurige bergen tegen, heel bijzonder allemaal. Ineens is alles weer redelijk begroeid en zie je weer weinig rotsen. Dat hier ook “wild” voorkomt dat zie je wel, je wordt regelmatig gewaarschuwd dat je op moet letten omdat er wild op de weg kan lopen. Gisteren zagen we al 2x een dood hert/ree/elk op de weg liggen en vanmorgen lag er een dode koe in de middenberm. Wel zielig hoor om dat te zien liggen. Ben benieuwd wie dat weg gaat halen. Onze weg vervolgend zien we ook hier sneeuw in de verte op de bergen.  Rond 13.00 uur zijn wij in Bryce Canyon aangekomen en gaan eerst het park in. Ja hoor ook hier weer controle. Vervolgens rijden wij een stukje het park in en gaan eerst maar eens lunchen. Het grappige is dat er overal lunch area’s zijn met tafels en banken. De Amerikanen dekken hier de tafel, wij Hollanders smeren gewoon een boterham. Na de lunch diverse trails gelopen. Wat is het hier schitterend mooi. De foto’s laten het hopelijk zien. Wat een bijzondere belevenis om hier te zijn. Ook is het mogelijk een eind de Canyon in te lopen. De trips zijn verschillend van 2 km tot tochten van 3-4 dagen. De hoogte verschillen zijn nogal groot, dus dat klimmen dat lukt ons vandaag niet zo best. Wie weet wat we morgen gaan doen. De Bryce Canyon ligt ongeveer 2700 meter boven zeeniveau en daardoor minder warm ( zeggen ze) het was vandaag zo rond de 28 graden dus best te doen. Rond een uur of 4 half 5 houden wij het voor gezien. We gaan lekker in de relax stand om straks een lekker restaurant op te gaan zoeken voor een heerlijk diner. Morgen gaan we het hele park door en rijden wij eerst tot het eind.  Dat wordt ook aangeraden want alle “view ponts” zijn als je terug rijdt aan de rechterkant van de weg. Het mooiste gedeelte hebben wij vandaag al gehad, volgens het boekje, maar wij zijn toch nog wel nieuwsgierig naar de rest. Morgen is er weer een dag.

Dag 13

Vanmorgen direct na het ontbijt doorgereden het parc in. In het begin van de weg nog een Elk gespot, volgens Gon kon het ook een Lion zijn want die zitten hier ook in het parc. Zoals wij gisteren al schreven is het verstandig om eerst helemaal naar het eind van het parc te rijden en vervolgens de weg weer terug te rijden om dan bij alle view ponts te stoppen die aan de rechterkant van de weg liggen. Nou dat was een goed advies, wat een heerlijke rust op de weg en bij de view ponts. Soms stonden wij er alleen en hoorde je helemaal niets. Geweldig! Zoals al eerder geschreven dat wij het mooiste al hadden gezien, daar zijn wij het toch niet mee eens, want ook vandaag hebben wij weer op prachtige punten gestaan. Na de Bryce nog even naar de Red Canyon gereden wat geweldig RED is. Ongelooflijk wat er in de natuur kan. Op de terugweg zagen wij rook boven de bergen dat moest wel een brand zijn. Henk is de kenner dus op naar de brand…… ha ha je denkt dat je zo bij de berg kan komen nou NOT…. L stukje gereden en echt je kon niet achter die berg kijken of er echt een grote brand was ontstaan. Vervolgens zijn wij maar de was gaan doen tenslotte moet je toch wat hé als je vakantie hebt. Ook die wie schoon in de koffer. Dat is hier wel jammer je hebt hier geen balkon geen zitje in de tuin en geen terras om je te vermaken, dan maar een grotere stad opzoeken om nog even schoenen voor Bink te scoren. Gelukkig is het dichtbij, 3 uur sturen en je bent er! J maar de weg door de bergen is bijzonder fraai. Op een gegeven moment dachten wij het lijkt wel of ze de berg “omgespit “ hebben. Maar dat was niet zo het waren donkere rotsen. Kan je nagaan in dit gebied zijn de rotsen geel, zandkleur, rood, roze en nu ook nog bijna zwart. Morgen hebben wij in Page een rondleiding met een gids in de Antilope Canyon. Dus vroeg op om er op tijd te zijn. Welterusten.

Dag 14

Wij weer terug naar Antilope tour en melden ons even aan, man kijkt lijst na hmmm zegt ie niet vandaag……je reservering staat voor morgen oooooo…..hij zeg ik wil nog kijken voor een gaatje maar dat slaan we af de gewenste tijd van ons heeft de voorkeur…wij oke tot morgen,,,, gillend van de lach de deur uit….oeps vroeg op voor niks, helaas maar we gaan lekker de stad in hmm niet zoveel leuke winkels dus heerlijk de omgeving verkend schitterend en heet het is weer super heet maar de airco houd het goed bij…halfverwege de middag wordt echt heel warm en gaan we lekker naar ons  hotel toe om lekker te relaxen, vanavond hebben we lekker gegeten in het restaurant en nu weer lekker slapen en morgen op het gemakkie naar Antilope tours tot morgen…

.helaas werkt het internet niet echt mee dus geen foto’s vandaag morgen dubbelop……

Dag 15

Heerlijk rexaxt opgestaan en van het ontbijt genoten. We moeten pas om 10.30 uur bij het incheck bureau zijn voor de antilope tour. Dan ook nog maar even de supermarkt in zodat wij na de tour direct richting de Grand Canyon kunnen rijden. De tour gaat met een open Jeep naar het indianen reservaat. Je kan er niet zelfstandig heenrijden alleen met begeleiding van een gids. In de Jeep zaten wij met 14 mensen waarvan er 10 Hollanders waren. Henk vindt dat geweldig……. Eeehhh NOT!! Bij de kloof aangekomen vertelde de gids eerst dat je foto toestel op een bepaalde stand moet staan. En de gids een grote vrij stevige “indiaan” was niet moeilijk hij zette alle fototoestellen binnen een mum van tijd op de juiste stand. Eenmaal in de kloof vertelde hij ook nog hoe je de juiste foto;s kon maken. Af en toe gooide hij zand in de lucht wat dan net een waterval leek en dat gaf enorm veel licht. Het is bijna niet te vertellen hoe geweldig mooi de kloof is. Wij hopen dat de foto’s dat zullen vertellen want het is niet in woorden over te brengen. Aan het einde van de kloof liet de gids ons nog zien hoe het zand reageert met water. Hij maakte een hoopje zand en liet daar water oplopen. Na een poosje pakte hij het “hard geworden” zand op. Dit was met gewoon water, maar de rotsen zijn ontstaan met zout water en dat blijft dan ook hard.  Na de toer zijn wij richting Grand Canyon gereden. Zo’n 80 km voordat wij er waren zagen wij al enorme koven waar de Colorado rivier door heeft gelopen. Even naar het view pont, daar mochten ( nou ja “moesten”) wij eerst een donatie doen voor de indianen voordat wij er een foto van konden maken. Ze vroeg ons eerst wat wij wilde doneren en nadat Henk zei: “ 5 dollar” vroeg ze waar wij vandaan kwamen. Hahaha ze vond ons zeker krenterige Hollanders. J  nou, wij vonden het genoeg voor een paar foto’s gemaakt in de hitte van 42 graden,,,, pfffffff zonder schaduw plekjes.  Eenmaal in de Grand Canyon aangekomen, hadden wij al snel het eerste view pont. Wat geweldig is dit ook weer. Wat een ontzettende verschillende prachtige natuurs-verschijnselen hebben wij gezien de afgelopen 15 dagen. Alles was geweldig en alles heeft zijn eigen charme. Na het eerste view pont hebben wij besloten om lekker naar het hotel te gaan om morgen weer de tour door het park te doen. Eenmaal in het hotel aangekomen werden wij verrast dat wij GEEN AIRCO hebben. Is hier ook niet nodig is toch maar 42 graden. Ventilators aan, deur open, en niet meer bewegen…….. na  het douchen is het net of je een handdoek van een verwarming pakt zo warm zijn de handdoeken. Haha we gaan lekker wat eten en slapen en hopen morgen weer gezond het bed uit te drijven….. J

Dag 16

Update van de nacht, wat was het heet op de kamer 2 ventilatoren houden het nauwelijks bij, Gon dreef uit haar bed, met natte handoeken op haar hoofd hield ze e.a koel hahahaha. Henk stapt vanmorgen de badkamer in heeft Gon de verwarming daar aangezet, vond het al zo raar dat hij een warm hoofd kreeg tijdens het piesen……...hahahahaha. Gon Dacht dat het de afzuiger was maar helaas werd het alleen maar warmer.

Na een ontbijt in het “cafetaria” op pad gegaan, we zijn deze keer vooraan begonnen. De hotels en lodges liggen allemaal achterin het park. En ook deze keer is het weer een belevenis. Wat geweldig om dit allemaal te zien en mee te maken. Maar o, o, wat is het warm.  Het was wel opvallend dat er heel veel mensen zelfs met kinderen over de railing stappen en foto’s maken. Wat een stelletje malloten zijn erbij zeg…… wij noemen het KIDKILLERS….beetje achteruit beetje naar links ja foto vooral chinezen zijn er sterk in…
Al met al adembenemende landschappen vol met kleur en grilligheid. We kijken onze ogen uit.
Morgen opweg naar Las Vegas onze laatste rit zo’n beetje, denk dat we in Vegas niet veel zullen rijden, onderweg proberen we wel Hoover dam nog aan te doen…we gaan het zien. We proberen straks de foto’s er nog op te krijgen anders gebeurt dat in Vegas ……..tot morgen…

Dag 17

Helaas de lapton heeft de er geen zin meer in om op het grote web te verschijnen dus de update komen niet meer in het reisblog….
Na weer een nacht zweten vertrekken wij rond 8 uur richting Vegas. Helaas zijn het de laatste vakantie dagen, maar och aan alles komt een eind. ( en dat is ook goed) Op de weg is het drukker dan wat wij de afgelopen 16 dagen hebben gezien. De temperatuur loopt lekker op richting de 44 graden. Lekker broeien. Onderweg worden de bergen steeds kaler en zijn er vele cactussen langs de weg. Ook dit heeft allemaal weer zijn eigen charmes en is het weer bijzonder om naar te kijken. Omdat we langs de Hooverdam komen en wij lekker vroeg zijn, maken wij er een stop van zodat wij niet morgen weer terug moeten rijden. Want de Hooverdam stond ook op ons “verlanglijstje” . Het is er enorm warm bijna niet te doen buiten, parkeren kan gratis maar dan moet je een aardig stukje lopen. Omdat het zo verschrikkelijk heet is zoeken wij dan ook maar een parkeerplaats in de garage. Voor de rondleiding moeten wij ruim 2 uur wachten, nou dat doen we dus niet. We nemen een verkorte versie en die startte binnen een ½ uur dat was beter te doen. Eerst een film gekeken over de bouw van de Hooverdam daarna kregen wij een kleine rondleiding. Zeer indrukwekkend dat er zo enorm veel stroom wordt opgewekt om miljoenen gezinnen van stroom te kunnen voorzien. Daarna verder naar Las Vegas en dat was niet meer zover. En in wat voor “chaos “ we dan terecht komen is niet te beschrijven. We kijken onze ogen uit geweldig wat een mensen massa. Eerst maar zoeken waar de auto heen kan en waar je kan inchecken. Auto staat “ergens” een aardig stuk weg van de incheck balie. Voordat we bij de incheckbalie zijn hebben wij het hele casino doorgelopen…… en dan kom je in een rij zoooooooooooooo verschrikkelijk lang, ongelofelijk! Toen hebben wij maar bedacht dat Gon in de rij blijft staan en Henk de koffers ophaalt uit de auto. Zo gezegd zo gedaan. De rij gaat super snel, dat viel dus eigenlijk best wel mee en toen Gon bijna aan de beurt was kwam Henk eraan! Dus onze timing was geweldig. We zitten 10 hoog en kijken uit op Hotel New York. Dat hotel heeft gewoon een 8 baan over de hotels heen…. Wat een “poppekast” allemaal. Eerst maar even de boel verkennen en heel leuk je loopt zo binnendoor van het ene naar het andere hotel. En wat een leuke winkeltjes kom je hier tegen. Een super leuk brandweer T-shirt gezien maar dat wordt ruzie want ze hebben Bink zijn maat niet. L Die kunnen we dus niet meenemen, jammer hoor! De prijzen van een drankje wil je niet weten……. Maar daar in tegen was het eten bij de Asian weer heel goedkoop. En dat is een beetje onze favoriet! We zullen hier absoluut de laatste dagen nog kunnen genieten.

Dag 18

Vannacht heerlijk geslapen en vanmorgen weer lekker vroeg op en in het hotel ontbeten ze hebben een nieuw super mooi buffet je kunt bij een automaat je keuze al opgeven, creditcard er door klaar.
Heerlijke dingen ooo wat is de keuze moeilijk….na het ontbijt naar de buren en een ticket gekocht voor de monorail deze rijd langs heel de strip van  zuid naar noord en visaversa we beginnen in het noorden en gaan de Stratosphere in en naar boven ticket gekocht zegt dame u krijg oudere korting hmmmm time fly’s gaaf uitzicht bovenop en durfals die aan een kabel naar beneden springen brrrr..
We genieten van e.a. en gaan weer verder de strip af met de monorail het wordt steeds warmer en warmer zo rond het middaguur lopen we het Venetiaan in, wat een schitterend hotel is dit ongelooflijk gondels en real Venetie gillen we eten hier bij een fraai restaurant langs het kanaal met langs varende gondeliers die als zingend voorbij varen gezellig…na het eten gaan we langs alle grote namen o.a. Paris zo leuk, Bellagio,en andere bekenden we lopen het laatste stuk via verschillende hotels even afkoelen en weer naar buiten een hoop hotels zijn met loopbruggen verbonden lekker makkelijk  en koel…rond 16.00 uur weer terug in Excalibert en de bar in voor een lekkere biert en Chardonny daarna lekker gedoucht en relaxen voor vanavond dan de strip over met de auto moet je een keer gedaan hebben toch…mogelijk eerst nog een hapje eten en dan zien we wel verder tot morgen.

Dag 19

Vanmorgen hebben we redelijk uitgeslapen voor ons gevoel aan weer een super ontbijt bij het buffet gaan we naar Vegas Downtown het oudere gedeelte met alle trouwkapelletjes en o.a de de van tv. Bekende pawnshop naar binnen gaan was geen optie er stond een enorme rij voor de deur wij verder naar de grote outlet van Vegas super groot en leuke dingen gescoord voor de kleinkinderen hierna naar de grootste souvenirshop ter wereld zeggen ze…hij is i.d.d. groot maar met een hoop de zelfde meuk als shirts, petjes, bekers, etc. etc. niets gevonden helaas we gaan weer verder naar het Belaggio om daar de fontijnshow te bekijken we zijn nog vroeg dus gaan we in Paris lunchen heerlijk op het gemakje daarna naar de “vijver” na een minuut of tien begint de show eerst met het volkslied schitterend de tweede was Andre Borreli schitterende tranen trekker het is weer bloedheet we gaan naar het hotel en halen de auto leeg met spullen die in de koffer moeten niet leuk maar helaas het hoort erbij.
We zijn weer klaar voor de terugreis alleen nog effe een stukkie vliegen…

Dag 20

Goedemorgen, heerlijk geslapen na een schitterende maaltijd in het Piramide hotel  heerlijke fles wijn en lamsbouten met een verrukkelijke saus met lekkere aardappel en frietjes als toetje een heerlijke Creme Brullee voor Gon en een super  kaasplank voor Henk.
Gister de koffers al deels gepakt en vanmorgen gewogen alles net binnen de grenzen,uitchecken en daar gaan we nadat Gon nog wat versnaperingen voor onderweg  heeft gekocht.
Ritje naar het vliegveld is er een van hooguit tien minuten dus dat valt mee auto inleveren is centraal geregeld een stuk van het vliegveld die zijn we ook weer kwijt km stand begin 17762 eind stand 21356 oeps dat is dik 3594 mile bijna 6000 km we hebben geen spijt van een mile het was de moeite waard.
Transferbus naar het vliegveld nog bijna in de verkeerde en inchecken via automaat en de boardingpassen er uit toveren dan naar de bali …sorry zegt de dame 1 pond te zwaar dus uit allebei de koffers moet een pond openmaken die handel 1 pondje hier en daar in de rugzak klaar en probleem opgelost vreemde manier van werken want totaal gewicht blijft het zelfde als ze het zo willen prima nog even een Starbuckje gedaan en op het gemak naar de gate oke we gaarn weer boarden dame roept weer om dat vlucht vol is en als je je plek afwilstaan krijg je weer een tegoed bon of zo…..zo op  naar Chicago vluchtje van 3 uur en 2 minuten en dan de lange ruk naar Amsterdam…Daar aangekomen haalde Hugo ons op en kwamen we weer veilig thuis moe maar voldaan....