Oost Kreta rondreis

6 juni 2023

Sinds vorig jaar (2021) zijn we al los/vast een planning aan het maken voor een rondreis door oost Kreta nu in 2023 gaat het er dan toch van komen.

Globaal word de route, Aanvliegen op Heralikon, Dan met auto verder naar Agio Nicolaas, Sitia, Zarkos, Mitra, en we eindigen in Piskopiano.

Duur 20/21 dagen

Ruwe opzet gemaakt met de hotels /appartementen en de Groot kijkt er ook even naar...

Wordt vervolgd.

Reis is geboekt we hebben er zin in kunnen niet wachten..

Het wordt  de route Agio Nicolaas, Sitia, Zarkos, Mitra, en we eindigen in Piskopiano..

Dagplanning gaat Gon nog maken en dan zijn we eigelijk klaar, hebben wat spulletjes gekocht voor onderweg zoals een waterkoker voor in de auto :)

Duur 20/21 dagen

Wordt vervolgd.

Reis is geboekt we hebben er zin in kunnen niet wachten..

Dag 1

4 juni vertrokken om 5.15 uur vanuit Vlaardingen. Rik heeft ons weggebracht naar Rotterdam airport

om 7.20 uur vertrokken wij en om 11.45 uur geland. De tijd is hier een uur later.

het duurde even voordat we de koffers hadden en daarna direct richting de auto verhuur.

Ingecheckt hadden we al dus de papieren waren snel op orde. Sleutel mee en op zoek naar de auto een Peugeot 108.

Dag 1 is begonnen!

Het hotel was even zoeken 3 x het straatje doorgereden en geen hotel zien ….oepsss

maar uiteindelijk ook het Hotel gespot. Koffers minimaal uitgepakt en lopen richting een restaurant

wat een heerlijke stad is Agios Nicolaas . Leuke winkels en hele leuke restaurants.

achter het hotel zat een leuk restaurantje waar we wat Mezes hebben genuttigd. Gelijk maar voor vanavond geboekt.

in het hotel een boottocht voor dag 2 besproken naar Spinonoglia het Lepra eiland

vanavond weer lekker gegeten in hetzelfde restaurant als vanmiddag. Daarna nog een rondje stad.

Dag 2

Eerst even wat appjes gestuurd naar het thuisfront want Anouk is vandaag 40 geworden.

vanmorgen na een lekker ontbijt de stad ingegaan heuveltje op en heuveltje af …… pffff  maar een hele leuke stad met vele leuke winkels .

op het plein een lekkere frappa Freddo gedronken . Mooi restaurant waar we vanavond ook wel heen willen.

om 12 uur richting de boot gelopen en ingecheckt.

12.30 uur gingen wij varen richting het Lepra eiland onderweg was er een  mogelijkheid om gegaan zwemmen in het prachtige blauwe water.

Op het lepra eiland hadden we een Nederlandse gids die mooie verhalen kon vertellen over het eiland.

het eiland was je zo rondgelopen vele mooie foto’s gemaakt en weer terug naar de boot.

om 17uur waren weer in Agios Nicolaas

op de kamer Anouk gebeld om te feliciteren lekker gedoucht en savonds weer de stad in voor het diner.

we dachten dat we in hetzelfde restaurant als vanmorgen wel lekker konden dineren maar dat eten viel even tegen.

wij zijn erachter gekomen dat je beter mezes kan bestellen dan een hoofdgerecht

de hoofdgerechten zijn minder smakelijk.

ook weer een leer moment voor de volgende keer.

Dag 3

ons plan was om naar agios Nicolaas te lopen en het museum te bezoeken.

we hadden in het hotel een Hollandse dame achter de receptie en zij vertelde dat het museum gesloten was sinds de Corona.

het is nu alleen in de weekenden open.

dus dat plan kon niet doorgaan.

toen maar de auto gepakt en via de Lidl naar Kritsa gereden.

daar naar een heel oud klooster gegaan wat dus ook dicht was op dinsdag.

wel een heel leuk poezen kussen gescoord in de winkel bij het klooster.

morgen maar opnieuw proberen om daar heen te gaan.

vandaar naar een andere kerk die ook gesloten was op dinsdag.

toen een stukje de kritsa kloof ingelopen maar omdat we onze bergschoenen niet mee hadden in de auto zijn we maar een klein stukje de kloof ingegaan en toen weer terug gegaan.

vanuit Kritsa gereden naar het uiterste puntje Faros gereden een prachtige weg waar je alleen reed met geweldig uitzicht op de mooie blauwe zee.

onderweg broodje Lidl gegeten 😊

daarna teruggereden en heerlijk op terrasje een ijsje biertje en rosé genuttigd.

savonds wezen eten in ons eerste restaurant en daar alleen de mezes genomen.

heerlijk gegeten met de enige échte Boutari rosé.

de ober vond het wel gezellig dat wij weer kwamen en na afloop kregen we een soort Cipero .

hij dronk gezellig een glaasje mee.

na betaald te hebben moesten we echt nog een cipero drinken en proosten met hem.

hij vertelde dat de drukte pas over 2 weken is dat het nu nog lekker rustig was.

dag 4

We verlaten Agio Nicolas en gaan via Kritsa op weg naar Sitia

in Kritsa eerst het klooster bezocht Panagia I kera

dit klooster stamt af uit de 14e / 15e eeuw en heeft hele mooie fresco,s

vervolgens weer verder naar Sitia.

onderweg nog wat kloostertjes bezocht maar lang niet zo mooi als Panagia i Kera

Onderweg voor het eerst een theetje gezet in de auto en heerlijk op een bankje met prachtig uitzicht ons thee,tje opgedronken , het duurt lang voordat het theewater warm is maar prima te doen.

In Sitia aangekomen was het even zoeken in de stad met hele kleine smalle straatjes. Maar natuurlijk gelukt en voor de deur reed er net iemand weg dus daar de auto maar even geparkeerd.
ingecheckt en gevraagd waar we de auto kunnen parkeren. “ waar staat u nu? “ nou voor de deur -:) “ o daar mag u blijven staan dat is hier allemaal vrij parkeren” eehhh ooo dat is fantastisch een plaatst voor de deur dus lekker laten staan dan maar.

het stadje ingelopen en misschien zijn we niet helemaal goed gelopen maar  zijn hier minder leuke winkels als in Agio Nicolaas .

morgen maar even verder vragen / zoeken.

de havens zijn prachtig en dat is aan de overkant vanuit het hotel .

lekker in het hotel zwembad wezen zwemmen en op het dak terras gezeten.

vanavond lekker eten bij de haven , in het Restaurant van het hotel. Gratis drankje en gratis ijs toe.

nou dat is toch leuk geregeld.

na het heerlijke eten van wederom mezes zijn we vroeg naar bed gegaan .

dag 5

na een wat slapeloze nacht, te dikke kussens , hebben we het ontbijt genuttigd.

ontbijt is alle dagen simpel maar wel goed. Gewoon bruine boterham met ham, tomaat en komkommer .gekookt ei erbij en koffie .

henk een bakje yoghurt erbij en daar doen we het mee.

we waren gisteravond geïnspireerd door het verlichte fort dus vanmorgen de wandelschoenen aan en klimmen maar …..pfff wat een hoop trappen .

volgens mijn appje 13 verdiepingen oeps 🙊 en dat in de hitte en water vergeten mee te nemen.
het fort zelf stelde niet veel voor en na €6,00 armer te zijn voor de toegang hadden we wel een mooi uitzicht over de havens.
naar beneden lopend de kathedraal opgezocht en gevonden alleen waren ze daar de vloer voor de kathedraal aan het tegelen dus was die niet toegankelijk

weer terug naar het hotel Henk schone kleren aan en het vochtgehalte weer op pijl gebracht op zoek naar het museum.

ook die makkelijk kunnen vinden en daar de oude opgravingen gezien uit Kreta.

knap wat ze vroeger al hadden en wat er zoal allemaal gevonden is.
teruggelopen en geluncht lekkere salade en een stukje gebakken feta .

het smaakte weer heerlijk .

Vanmiddag bij het zwembad gelegen en strakjes lekker eten

morgen weer een nieuwe dag .

Dag 6

de dagen gaan snel.

vanmorgen na het ontbijt eerst naar de Lidl om brood te scoren en beleg. Nog wat water erbij en snack tomaatjes en 2 sinaasappels . Wij kunnen de dag weer vooruit.

op naar vai beach het laatste hoekje van Kreta.

Onderweg prachtige uitzichten en we rijden echt heel hoog de berg op.

Fantastisch om te zien, de eerste stop is bij het Toplou klooster het toplou klooster is 1 van de grootste en belangrijkste kloosters van Kreta. Uiteraard 2 kaarsjes aangestoken.

Daarna reden we langs het palmen bos . Eerst maar even naar een bouwval klimmen. Je hebt hier verschillende mooie zand stranden. Dus wij omhoog twijfelde even want ik heb m’n slippers aan maar och omhoog gaat prima. Maar eenmaal boven moet je ook naar beneden en oepsss dat was een uitglijder en slipper kapot…….. het was mijn “dure” op maat gemaakte teenslipper dus dat is even flink balen.

nu moest ik verder op 1 slipper en 1 blote voet……dat is echt niet leuk op de rotsen en steentjes. Henk dus maar heel lief mijn bergschoenen uit de auto gehaald en jas zo kon ik weer naar beneden.

Verder gereden naar het laatste puntje van het eiland maar helaas het laatste stuk mochten we geen foto;s meer maken was militair gebied en na 50 meter ook een bord verboden in te rijden…. Jammer dan maar terug. Op de terugweg de afslag naar het  “Bounty bos” genomen. Heel indrukwekkend en heel veel palmbomen . Hier is in de jaren 70 bij het strand de bounty reclame opgenomen. Doorgereden tot het strand en daar was het toch druk! Een betaalde parkeer plaats en er stonden 3/4 bussen 🤔 dus daar maar weer snel vandaan gegaan. Foto’s gemaakt van het palmen bos want dat was echt schitterend.

we wilden eten aan het strand maar daar was het echt niet te doen. Een rustig strandje opgezocht en onze boterhammen genuttigd.

toen de weg verder terug gereden en omdat we bijna langs het hotel kwamen maar even een plaspauze gedaan en andere slippertjes opgehaald.

Henk wilde naar Een klooster/ archeologische site??? Dus de app aangezet en rijden maar. Heel hoog de bergen in. Het museum was dicht en verder daar niets te vinden in het dorpje . Was net een spook dorp 🤪 doorgereden en toen kwam er een afslag hoog binnen de bergen heel smal wat Gon helemaal niets vond. Rij maar achteruit we gaan dit niet verder rijden. Je kon niet eens iemand passeren.

Teruggereden en wat gedronken bij het hotel even nieuwe slippers gezocht maar alles was nog dicht .

vanavond nog maar even shoppen.

dag 6 is bijna ten einde dus nu relaxen en lekker vanavond uit eten.

denk dat het een ‘Griekje’ wordt 😂😇🍷🍺

dag 7

de eerste week zit er alweer op

Vandaag de George kloof gelopen . Eerst even langs de Lidl voor een brood en toen richting de George kloof

om 10.30 gingen we de kloof in een lange weg naar beneden. Daar aangekomen moesten we 6 euro betalen om verder te gaan. De man vertelde dat het nogal glibberig is. Maar oké bergschoenen hebben we aan dus dat kunnen wij.

wat een zware tocht was dat anderhalf uur naar beneden geklauterd 3 keer gezegd is dit wel verstandig dat wij dat doen op onze leeftijd, maar toch door geklauterd.

Het was echt heel zwaar. Het laatste stukje waren allemaal trappen we zagen al de waterval dus even getwijfeld of we al die trappen wel af zouden gaan.
maar her eindpunt was schitterend dus dat hadden we niet moeten missen.

beneden lekker ons brood genuttigd en om12.30 uur aan de terugtocht begonnen.

pffff wat een beklim en geklauter Henk had het heel zwaar . Zoals hij op de Heenweg de doorzetter was zo zwaar heeft hij het nu. En ja dan vraag je jezelf af hadden we dit wel moeten doen. Nou ja dus we hebben het gedaan en het was een belevenis.

Eindelijk na een terugtocht van 2,5 uur kwamen we weer bij de auto aan.

Gelukkig we hebben het volbracht 😂 kapot maar voldaan!

lekker naar het hotel douchen en zwemmen en relaxen 😎

heerlijk en toch tevreden dat we dit hebben gedaan.

nu lekker vanavond aan het laatste diner in dit hotel

morgen naar Zakros , kijken of we de Zakros kloof ook nog gaan lopen 🤪💪😇🤔

Dag 8

vandaag via een prachtige route naar Zakros gereden

Zakros zelf ligt hoog in de bergen en wij moesten naar kato Zakros aan zee.

daar aangekomen het was nog vroeg zagen we “6” eet tenten en een verwijzing naar de appartementen hoog op de berg .

en je raad het al wij zitten bovenin😇🤪

daar gevraagd waar wij in moesten checken maar dat was de huurder die er voor ons in het appartement zat .

Beneden moest je inchecken dus maar weer het smalle weggetje naar beneden gereden. daar vertelde de eigenaar dat er nog niet uitgecheckt was en ze nog moesten schoonmaken. Nou voor ons geen paniek we gingen eerst wel wat drinken en eten.

heerlijke lunch gehad en daarna maar weer naar boven gereden naar het appartement.

Dat zag er prima uit , groot en met een grote keuken en een wasmachine.

dus uitgepakt en de was gedaan.

Maar het is wel duidelijk dat je dus niet lopend vanavond naar het restaurant kan gaan dat is echt een heel eind naar beneden en je moet weer terug omhoog.

Het lijkt de kloof wel 🤭🫣

Dat doen we vanavond dus met de auto.

Morgen maar even boodschappen doen , op 3 kwartier rijden hiervandaan , en dan kijken of we iedere avond wel naar beneden gaan of dat we boven wat klaarmaken.

dag 9

vanmorgen laat opgestaan en een heerlijk ontbijt beneden gescoord.

alles direct al meegenomen want heen en weer rijden naar boven is geen optie.

daarna naar Zakros gereden om te tanken en we wilden naar een supermarkt

Ook  Zakros is een klein stadje dus maar even de route planner aangezet naar een plaats in het zuiden .

wat een bijzonder mooie rit was dat! We reden enorm hoog de bergen in , prachtig uitzicht , azuur blauwe baai en mooie bloeiende brem over de hele berg verspreid! Een feestje om daar te rijden en te genieten van het uitzicht.

op de terugweg wat boodschappen gedaan en terug gereden naar ons appartement.

we besluiten om verder vanmiddag hier te blijven en hebben eten voor vanmiddag/avond bij ons.

tijdens de lunch de plannen doorgenomen voor de overige dagen in Zakros.

nou dacht ik dat we hier 5 nachten waren maar we kwamen erachter dat het er maar 4 zijn.🫣

dan toch morgen geen stranddag maar de kloof maar inlopen.

dus morgen weer even “buffelen” en kijken of ons dat weer gaat lukken.💪

dan hebben we nog 1 dag om “ bij” te komen voordat wij naar Mirtos gaan.

😎😇

Dag 10

na een yoghurt met honing ontbijt startklaar voor de Zakros kloof

we zouden halverwege starten omdat we ook terug moeten om de auto op te halen.

Het punt gevonden en dus begonnen we aan de afdaling .

de eerste weg die we pakte ging omhoog dus bedachten we dat kan niet kloppen.🫣

en kudde dieren als we zijn werden we door nog een stel met kind achtervolgd na een stukje lopen zeiden we al dit klopt niet we gaan omhoog en moeten naar beneden.

dus terug en aan een  ander pad begonnen .

het andere stel volgde ons weer trouw 😂

na een stukje afdaling in de bloedhete zon moesten we over rotsen klimmen .

Niet normaal  zo groot , echt geen leuk pad . Het stel haalde ons in en gingen voor lopen.

Na wat beklim en geklauter dachten we echt dit is niet goed voor ons

zeker niet omdat we ook terug moeten.

het stel wat voorliep gaven ook aan dat het wel heftiger werd dus besloten wij om dit pad niet te nemen .

wat rond gereden en andere ingangen gezocht maar besloten dat we vandaag terug rijden en gaan kijken hoe we vanaf kato Zagros de kloof in kunnen

daar aangekomen zagen we het stel wat net uit de kloof kwam . Volgens was het na al het geklauter prima te doen en het laatste stuk was een aanrader .

dus wij besloten dat we het vanaf deze kant gaan proberen .

dus even nagevraagd waar de ingang zitten ja hoor …..😢🤬gon d’r bergschoen kapot.

zool half los dus niet te gebruiken zonder je benen te breken.

dan maar naar boven naar het appartement eten Zwem kleding aan en naar het strand maar eerst even superlijm halen voordat we naar het strand gaan

in ons restaurant gevraagd of we dat hier ergens konden krijgen maar dan moeten we naar Zakros.
de eigenaar bood aan dat ze het rond 4 uur voor ons mee konden nemen vanuit Zakros

nou dat is helemaal top dus nu heerlijk naar het strand

maar eerst even een wasje aangezet dus alles weer schoon.

😎💪😇

dag 11

vandaag dus poging 2 voor de Zakros kloof.

schoen geplakt en gaan…….

we starten nu beneden en dus geen geklim  vandaag.

de kloof heeft de naam dead gorge

dit omdat er vroeger allemaal graven in de gaten in derotsen waren

de graven zijn voorzover ze nu weten allemaal leeg geroofd

na een lekker yoghurt ontbijt gewapend met water petjes tomaatjes en een stuk worst de kloof in

schoen was in het begin wel eng maar de lijm houd zich prima.

na een uur in de kloof waren we toch echt wel een heel eind ge klauterde over rotsen en groot deel met een redelijk paadje toch maar besloten om terug te lopen. De linker schoen van Gon is ook niet meer te vertrouwen dus die gaat het misschien ook wel begeven en dan wil je hier echt niet lopen.

de kloof zou ook ongeveer 1 uur en een kwartier lopen zijn dus waarschijnlijk zijn we al bijna bij het klimmen. Dus maar een uurtje weer teruggelopen. Onderweg nog even een rustpauze voor de worst en tomaten 🤪

lekker op het terras wat gegeten en gedronken en lekker in het appartement wezen douchen dat hadden we wel verdiend

rest van de middag in het appartement gebleven en de was gedaan. Vanavond pakken morgen weer een nieuwe bestemming.

😎😊🍷🍺

dag 12

Heerlijk geslapen gepakt en lekker ontbijt beneden in “ons “ restaurant zeggen wij Zagros vaarwel en rijden we naar Myrtos

Na een hele mooie rit van 2 uur aangekomen in Kastro Myrtos.

we werden zeer hartelijk welkom geheten en naar onze studio gebracht.

heerlijk zwembad hier en de rest van de dag even helemaal niks doen.

dag 13

Vanmorgen heerlijk ontbijt zwembad dagje gehad, even rust!

dag 14

vandaag wilde we de kloof lopen maar het waaide hier enorm dus bedachten we dat we de schoenen moesten plakken en zijn we naar Tretsa  gereden. Dat is een heel klein dorpje verderop met maar 60 inwoners en een taverne.

de weg zou ook te lopen zijn maar wij zijn vast verkeerd gereden via een prachtige weg door de bergen.

Toch het dorp uiteraard wel gevonden en wat een verschrikkelijke harde wind en grote golven! En wat leuk op het terras daar. Lekker kijkend naar de golven met een heerlijke Frappe.

De weg doorgereden en dat was dus het weggetje wat we hadden kunnen lopen ,maar dan hadden we de mooie route door de bergen gemist.🤪😊

Terug in het dorp de archeologische site op gezocht maar soms zijn de borden hier niet zoals je graag zou willen.

dus alleen maar wandeltochten gevonden van 6-8 uur . Nou dat is voor ons net teveel.

In het dorp naar boven gelopen en langs de stormachtige kust met de voeten in het water teruggelopen.

Daarna nog even een uurtje naar het zwembad en lekker douchen.

s,avonds in het dorp heerlijk gegeten en een petje gekocht voor Gon want morgen gaan we de vlinder kloof in .💪😇 🦋

In de vlinderkloof zouden rode vlinders moeten zijn. We gaan het zien hoop ik.

zondag dag 15

Gewekt om 8 uur door de klok van het kathedraaltje naast ons appartement.
Weer een heerlijk ontbijt gehad en klaarmaken voor de vlinderkloof.

vandaag is het Vaderdag dus een mooi Vaderdag uitje toch??
🤭

Na een uurtje rijden zouden we bij de kloof moeten zijn maar de routeplanner lijkt het ook even niet goed te weten.

een rondje dorp levert ook niks op dus maar even vragen.

oké we snappen het terug naar de weg en dan rechtsaf. ….. ehhhh prachtig heel stijl weggetje maar geen looproute voor de kloof. Toch weer even gevraagd en het weggetje doorgereden en toen kwamen we weer in het dorpje waar we het eerder hadden gevraagd. 😩 Oepsss ha ha snel doorrijden en opnieuw de afslag zoeken. Jawel het was 1 afslag verder. 😂🤭 Schoenen aan en gaan ….. Henk zag al 2 bamboe stokken liggen dus hoppa die maar meegenomen en lopen maar.🚶‍♀️🚶‍♀️💪😎

De kloof was mooi maar wederom erg veel klim en klauterwerk. Ergens zou er een kloostertje zijn maar of dat vanaf deze kant ook tegen gaat komen is de vaag.

Aan het begin stond ook dat de tocht 3-4 uur zou duren dus zouden we pas na 2 uur lopen op de helft kunnen zijn.

aangezien het echt weer klimmen en klauteren was hielden wij het na een uur in de hete zon voor gezien. Tenslotte moesten we ook nog een uur terug.

jammer dat we niet bij het klooster zijn geweest maar toch hadden we het niet willen missen en was het genoeg voor ons. Dus lekker terug klimmen en klauteren 🤭😎🤪. Weinig schaduw plekjes om wat te eten maar ook dat hebben we nog even gedaan.

Wel vlindertjes gezien en 1 rode vlinder 🥹 de vlinders zijn bijna niet te fotograferen want ze zijn razend snel.

teruggelopen naar de auto na eerst nog bij de taverne aan het begin van de tocht een lekkere verse orange jus genuttigd.

Jammer dat er weinig informatie te vinden was aan het begin van de kloof.

Teruggereden naar het appartement en na lekker op het terras een biertje wijntje en een frappe te hebben genomen was het tijd voor een douche. Want zweten doe je wel op zo,n tocht. 😊🤪

morgen maar weer een rustdag . Of we moeten ineens nog iets anders verzinnen 😊😇

Dag 16

vandaag heel weinig te schrijven

na een heerlijk ontbijt zijn wij lekker bij het zwembad gaan zitten voor een dagje rust.

morgen pakken en voor de laatste 5 dagen naar Piskopiano

we hebben het hier heerlijk gehad, wat een leuke appartementen en wat een heerlijke restaurantjes aan het strand.

zeker aan te raden en voor herhaling vatbaar!
ik denk dat we hier zeker nog een keer terug komen. Nog genoeg te zien en nog kloven te lopen hier!
vanavond Griekse muziek tijdens het diner dus genieten ! Morgen via plateau lassithi naar Piskopiano!
mooie route van 3 uur naar Piskopiano 😎😘

dag 17

vanmorgen rond 10 uur vertrokken uit Myrtos.

via de lassithi hoogvlakte gaan wij naar Piskopiano.

dwars over het eiland van zuid naar noord.

deze route is een uur langer maar dit willen we niet missen.

brood en worst mee voor onderweg en gaan.

zoals in heel Kreta is ook dit weer een mooie route we zijn onderweg omhoog 1 auto tegen gekomen en verder home alone op de weg.

de weg was enorm stijl en de auto trok het alleen maar in zijn eerste versnelling 🤪🤭😎 maar prachtig om te rijden , wel smal maar zoals ik al zei niemand tegengekomen.

bovenop de vlakte zaten we 1250 meter hoog ( boven de zeespiegel ) dus dat is best hoog 😇😎

verder de route vervolgd en de routeplanner gaf wel rare weggetjes aan niet geasfalteerd en zo dat je dacht gaat dit nog goed komen…….

maar inderdaad alles komt goed en ineens was daar weer de “grote weg”

in piskopiano aangekomen waren we blij met de kamer aan de kant van de weg.

scheelt s,avonds heeeeeel veel trappen.

Henk zal de auto even beneden parkeren want dat moet dan weer wel , op mijn vraag of ik mee zal rijden …… hoefde dat niet Henk weet nog wel de weg 🤔ehhh dat dacht hij dus te weten.

nou niet dus 😳🤔 na 15 min maar even geappt…… waar zit je ? Ooo ik was verkeerd gereden , oké tot zo! Nou niet dus ?……

toen maar gaan bellen en jawel pffff hij was er bijna dus via de grote weg 8 kilometer om eindelijk de parkeerplaats gevonden 😂🤭eeehhh 🤐oepsss
​​​​​​ nou dan maar even naar de zwembad bar gelopen Henk kwam via de andere kant en een biertje en rosé genuttigd.

Maria was blij ons weer te zien en dat was ook wel weer leuk na bijna 4 jaar.

nu lekker een Boutari gehaald en even bijkomen na een middagje lui aan het zwembad.

straks lekker eten.

dag 18

vandaag naar Knossos gereden omdat we dat ook weer wilde zien nadat wij het alleen gezien hadden jaren terug toen alles in de steigers stond.

nou het was wel gigantisch druk en tja…. Wat zal ik zeggen , het blijven ontzettend veel stenen en wat de Grieken doen is alles gedeeltelijk  herstellen om te laten zien hoe het ooit geweest was. Of ik dat nu zo leuk vind ….mmmm maar dat neemt niet weg dat het wel heel indrukwekkend is dat er zoveel op deze plaats is “bloot” gelegd . Dat blijft toch bijzonder.

Tijd voor een lunch.

Het leek ons wel leuk om dat aan het strand ergens te doen.

nou dat viel nog niet mee om daar een leuke strand tent te vinden. Veel strand heeft deze kant van Kreta ook niet. Dus we reden zo een resort op maar dat werd niet toegestaan.

Dan maar bij de Lidl een broodje scoren en genuttigd , ook goed.

Vervolgens zijn we gereden naar het stuwmeer waar een verlaten dorp is omdat het onder water zou komen te staan alleen door de droogte weer goed zichtbaar

Daar weer geprobeerd dichtbij te komen maar dat gaat dus echt niet.

In de middag nog even wezen zwemmen en lekker wezen eten.

Dat blijft hier leuk met alle eettentjes.

Morgen weer een nieuwe dag en naar de molens.

Dag 19

vanmorgen lekker bij Maria ontbeten en daarna richting de windmolens.

de weg er naartoe is al prachtig dus dat was genieten.

bij de molens een stukje omhoog gelopen en natuurlijk als een echte toerist foto,s gemaakt

daarna nog een kloostertje bezocht (Natuurlijk een kaarsje aangestoken )met een klein museumpje erachter waar je allerlei dieren en vogels van Kreta kon zien.

Vervolgens wat rondgetoerd in de omgeving en een plekje gezocht voor de zelf meegenomen lunch.

terug naar piskopiano en even gelopen door koutouloufari het naastgelegen dorp.

in de 4 jaar dat we hier in Piskopiano zijn geweest waren wij nog nooit door dat dorpje gelopen.

Nog maar 2 dagen te gaan ……..🫣

dag 20

niets te vertellen alleen eten drinken zitten zwemmen eten drinken zitten zwemmen en eten drinken Griekse muziek op het plein tot 2 uur snachts 😱🤔🤭😂

dag 21

vandaag niet veel anders dan gisteren

al ingecheckt voor de terugvlucht

verder niet veel doen ! Koffers pakken auto leeghalen en nog even genieten van de laatste dag

morgen om 9.30 uur naar de AirPort en naar huis! Nagenieten van de herinneringen.